Vzniku firmy napomohla krize

Firmu JCC se sídlem a výrobou v Nitře založil v roce 2008 Mgr. Július Čurgali. Navázal přitom na úspěšnou tradici rodinné firmy Drevomont, kterou v roce 1991 spolu s někdejším společníkem založil jeho otec Július Čurgali st. Specializovali se na výrobu otvorových výplní, tzn. okna, dveře, atypické zakázky, později i repliky pro rekonstrukce sakrálních staveb, historický budov, zámků apod. Hodně zakázek realizovali pro Německý trh. Firma zaměstnávala cca 25 lidí. Své výrobky zpočátku vyráběli výhradně z masivního dřeva, a to jak rámy, tak kazetové výplně. Jenže se začaly objevovat problémy se sesycháním a praskáním – hlavně u kazet. Proto přešli na sendvičové desky s polyuretanovým (PU) jádrem, které se tehdy většinou dovážely z Německa. To ale mělo i své nevýhody: velmi omezená nabídka dřevin, standardizované rozměry, kvůli kterým vznikal drahý odpad, dlouhé dodací termíny kolek čtyř týdnů, vysoká cena a prakticky nulový servis. A tak si začali tyto polotovary vyrábět sami.

Další plány prosperující firmy ale překazil nástup krize v roce 2008 a s ní související propad zakázek ve stavebnictví, a také rozhodnutí společníka odejít z firmy a založit si vlastní byznys. Po rozdělení majetku přišli o polovinu dílny a strojů, což jim znemožnilo pokračovat ve výrobě oken. Kromě toho již v té době zaznamenávala silný nástup okna se silnějšími profily, takže kromě strojů by museli investovat i do nových nástrojových sad. S ohledem na tuto složitou situaci, kdy ve firmě navíc zůstali jen 3 pracovníci, zkusili se vydat novou, dosud neprobádanou cestou zakázkové výroby polotovarů pro jiné truhláře. Vycházeli přitom z vlastní zkušenosti, a také ze zkušeností jiných výrobců, kteří používali dovážené sendviče.

„Nebyli jsme sami, komu podmínky obchodních firem dovážejících sendvičové desky nevyhovovaly. I někteří další truhláři si proto začali tyto polotovary vyrábět sami. Brzy ovšem zjistili, že bez odpovídajících technologií je problém dosáhnout požadované kvality a že časová a finanční úspora také není až tak velká, jak si představovali,“ vysvětluje Július Čurgali ml. A tak založili firmu JCC s cílem nabídnout truhlářům zaměřeným na výrobu otvorových výplní kvalitní a cenově dostupné polotovary, které by dokázaly konkurovat produktům dováženým z Německa. A to nejen kvalitou, ale především servisem zaměřeným na zákazníka. Zejména širokou nabídkou povrchových dýh, individuální zakázkovou výrobou na míru a krátkými dodacími termíny.

 

Od počáteční nedůvěry k postupnému ovládnutí trhu

 „Začali jsme standardními dveřními křídly na míru podle rozměrů, které si zákazník dodal, a sendvičovými panely pro výrobu dveřních výplní (PU jádro opláštěné voděodolnými překližkami a okrasnou dýhou). Vyráběli jsme je v jednotných formátech, ale v různých tloušťkách podle přání zákazníka v závislosti na hloubkách zasklívacích polodrážek. Zpočátku jsme ze strany truhlářů naráželi na určitou nedůvěru. Mysleli si, že výrazně ušetří, když si panely budou lepit sami. Ušetřili sice čas oproti dodacím termínům obchodníků, ale museli věnovat svůj čas výrobě. A ten je na celém výrobku nejdražší. Brzy proto pochopili, že cena není tím rozhodujícím faktorem, a že je pro ně výhodnější, když si zboží objednají od dodavatele, který jim ho ale dodá během 4–5 dnů na dílnu,“ pokračuje J. Čurgali.

V prodeji nastal obrat a zájem zákazníků postupně rostl. Firma už nemusela věnovat tolik energie samotnému obchodu, mohla se začít pomalu rozrůstat a přemýšlet i o vývoji nových produktů. Na svých obchodních cestách si Július Čurgali všimnul velkého množství odřezků a zbytků ze sendvičových panelů, které se truhlářům hromadily v dílnách. A tak stejným způsobem jako dveřní křídla začali nabízet i hotové kazety, to znamená nejen tloušťky, ale i celkové rozměry přesně na míru podle zadání zákazníka. Cena za metr čtvereční sice mírně vzrostla, ale zákazník ušetřil čas za formátování. Tím došlo zároveň ke snížení rizika vzniku povrchových defektů (škrábance apod.), a také se výrazně snížilo množství vznikajících odpadů.

Firma postupně přijala další zaměstnance a zvýšila produkci. Zatímco během prvního roku svojí existence prodali pouhá 4 dveřní křídla za celý rok, dnes vyrábí měsíčně průměrně 140 dveřních křídel a zhruba 140 m2 kazet. 85 % prodeje pokrývá slovenský trh a 15 % český, kde prodávají teprve 4 roky.

 

Základem úspěchu je kvalitní servis a vlastní vývoj

Před čtyřmi lety navázali spolupráci s třineckou obchodní společností Exkalibr, která provozuje specializovaný portál www.dvernikridlanamiru.cz. „Truhláři na něm najdou náš kompletní sortiment včetně všech technických parametrů a mohou si přímo na portálu přesně nakonfigurovat výrobek podle vlastních požadavků, okamžitě se jim zobrazí cena, a mohou vytvořit objednávku. Do 5 pracovních dnů od přijetí objednávky pak mají objednané zboží na dílně. Tuto dodací dobu garantujeme bez ohledu na množství. Řídíme se heslem, že čas je drahý. Rozvozy si zajišťujeme zpravidla vlastní dopravou, pouze v případě menších zakázek (např. 1 kazeta) na větší vzdálenosti využíváme zásilkovou službu,“ popisuje fungování služeb firmy JCC Július Čurgali a dodává: „Největší důraz klademe na kvalitu a na servis. I když mi zákazník zavolá kvůli dveřím, které jsme dodali před deseti lety, jedu problém osobně prověřit. Je to sice nákladné, ale je to pro nás výhodnější, než riskovat ztrátu důvěry byť jediného klienta. Nejlepší referencí pro každého výrobce je spokojený zákazník.“

Další důležitou roli v rozvoji firmy hraje vlastní vývoj. Proto se snaží každý rok představit svým zákazníkům nějakou novinku. Např. novinkou pro letošní rok je typ „bimetal“, což jsou dveře s tzv. bimetalovým efektem, určené zejména pro extrémně vysoké dveře kolem 3 m, u nichž hrozí tvarové změny (prohýbání) vlivem působení velkých teplotních rozdílů na vnější a na vnitřní straně křídla. Podstata spočívá v tom, že vnější vrstva sendvičové konstrukce je od nosného rámu křídla oddělena speciální flexibilní vrstvou, která vyrovnává dilatační pohyby vnější a vnitřní vrstvy dveří a brání tak prohýbání křídla. Tuto konstrukci ale kvůli umístění závěsů a zámku není možné použít pro dveře otvíravé ven. V křídle nelze ani vytvářet otvory pro sklo.

Firma reaguje i na designové trendy. Např. na oblibu rustikálního dřeva v podobě drásaných nebo jinak „postařených“ povrchů.  Před časem proto do svého sortimentu zavedla dveřní křídla, u nichž je místo povrchové dýhy použita sesazenka ze 4 nebo 6 mm tlustých švarten. Truhláři si pak povrch sami upraví dle vlastních požadavků (drásáním, frézováním apod.).

 

 

Zdroj: http://drevmag.com/cs/
Autor: Radomír Capka
Kontakt: radomir.capka@gmail.com
Foto: autor a archiv výrobce

  • 02.jpeg
  • 03.jpeg
  • 05.jpeg
  • 04.jpeg
  • 07.jpeg
  • 09.jpeg
  • 06.jpeg
  • 10.jpeg
  • 11.jpeg
  • 12.jpeg
  • 13.jpeg
  • 14.jpeg
  • 15.jpeg